Guachimontones Inflatable Museum

A leap of faith

«We want to a traveling exhibition, but we have a compact car to move it»

Those where the words that Susana Chávez told me when she was director of museums and exhibitions at Jalisco Ministry of Culture while archaeologist Érika Blanco handed me the scientific script to be translated into something physical. They wanted elementary school children to know and love Teuchitlán tradition so we could take better care for our cultural heritage.

Hands on with a lot of compromise, and taking few risks we decided to make it inflatable; it’s simply easier to get close to an inflatable as a child. The idea smoothly adapted to the content selected by Erika translating in a dynamic history developing inside a painted tunnel with different action sections, kids would help a lost children to get back home while they learnt about tradition.

We got the right partners for the projects to develop it, Publiglobos and Estudio 3.14 that helped developing the ideas to become real with their talented team like David Saracco, Alonso Díaz; but also their structured vision of design developing helped to not get loose by the traps of creativity.

Those who participated had a bag where they had to collect some of the things they encountered on the way home. They would grab some corn, chilly, beans in one section while on another they would fish, or gather ceramics, obsidian Everybody would get different stuff; but at the end of the journey they would gather outside the structure to finalize exchanging their goods in an open air maket as trueque, with the goal to get all kind of goods. Kids would run to their parents at the end to tell them all that they learnt… and it was pretty accurate.

For many reasons, content, operative and desgn related, the traveling museum has been awarded and recognized as good practice by Ibermuseus, The Architecture Biennale of Jalisco, the National Biennale of young architects, the German Design Award, and also has been published on Phaidon and Sandu specialized books, still we think the true winners are the children that had a good time.

(ESP)

El Salto de Fe

“Queremos hacer una exposición itinerante, y solo tenemos un chevy para moverla”. Esas fueron las palabras con las que Susana Chávez, entonces directora de Museos y exhibiciones de la Secretaría de Cultura de Jalisco me pidió que desarrollara un diseño para el guión que la arqueóloga Érika Blanco había concebido. Érika era directora del Centro Interpretativo Guachimontones y me contaron sobre las cosas que estaban haciendo.

Con un compromiso muy grande de todos los involucrados, la misión era llevar a conocimiento de los niños la existencia de Guachimontones, un objetivo complejo si uno quiere realmente comulgar con los niños, así que descartamos los medios convencionales de presentación; era mejor diseñar un espacio en un inflable. La historia comenzó a crecer desde ahí. Les encantó la idea, y empezamos a buscar aliados para desarrollar este proyecto. Al desglosar el guión y a transformar las infografías en murales, las cédulas en acciones y el contexto histórico en un video para que los estudiantes de primaria participaran de una aventura para ayudar a un niño perdido a regresar a casa, en el antiguo Teuchitlán.

Para lograrlo el recorrido incorporó varias actividades donde los niños identificaron el paisaje, cosecharon la siembra mesoamericana, navegaron los canales y llegaron a casa. Al final, todos realizarían trueque alrededor del Guachimontón —estructura emblemática del occidente— para entender la actividad comercial de la época. Todos los niños recitaron la historia a sus padres a la salida, de memoria y sin problema, pidiéndoles que porfavor los llevaran a conocer Guachimontones.

El proyecto ha sido premiado y reconocido como Buena Práctica por Ibermuseus con una mención honorífica, por la Bienal Jalisciense de Arquitectura, la Bienal Nacional de Jóvenes Arquitectos, y el German Design Award, por sus múltiples aportes al panorama cultural. Siendo el proyecto una simbiosis entre contenido y diseño donde los que salen ganando son los visitantes.

Anuncio publicitario

Comments

Deja una respuesta

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: